İstanbul’u bir uçtan bir uca birleştiren Marmaray hattının tamamı hizmete girdi. İstanbullunun hatıralarında yer eden Banliyö trenleri artık Marmaray olarak hizmet veriyor. Trenleri test edip onaylayan İstanbul halkı, ulaşımın bir nebze daha rahatlamasından memnun.
13 Mart 2009 yılında Türkiye’nin ilk hızlı tren hattı açıldı. Tren şehirler arasında konforlu ve hızlı ulaşımı sağlamıştı ancak hat Ankara’dan Pendik’e kadar geliyordu. Pendik sonrası İstanbul’a ulaşmak, yapılan diğer raylı sistemlere rağmen zordu. Bir süre sonra YHT’nin Haydarpaşa’ya getirileceği söyleniyordu. Bu arada 2013 yılının sonlarına doğru Marmaray projesinin tüp geçit kısmı açıldı. Türkiye tarihinde eşi benzeri görülmemiş bu proje de halk tarafından çok sevildi, benimsendi ve yoğun şekilde kullanılmaya başlandı.
Süreç kolay olmadı
Marmaray projesi sadece tüp geçidi kapsamıyordu. İstanbul’u bir uçtan bir uca birleştirecek, Yüksek Hızlı Trene kadar uzanacak ve Ankara hızlı ve rahat bir raylı sistem ile İstanbul’a bağlanmış olacaktı. Bu dönemde pek çok olasılık söz konusuydu. Planlara göre Yüksek Hızlı Tren’in bazı seferleri Haydarpaşa’ya gelecek, bazı seferleri Marmaray’dan Halkalı’ya kadar gidecek, bir hat ise ayrılarak 3. köprü üzerinden geçecekti.
Marmaray’ın açılmasının ardından, tüm projenin tamamlanabilmesi için Sirkeci’den Halkalı’ya uzanan banliyö hattı kaldırıldı. Anadolu yakasındaki banliyö hattı da aynı şekilde hizmet dışı kaldı. Çünkü raylar ve istasyonların yeniden yapılandırılması gerekiyordu. Fakat işler beklendiği gibi gitmedi. Kamulaştırmalar sırasında sorunlar yaşandı, dava süreçleri başladı, ihaleleri alan şirketler projeyi yürütemedi. Bunun sonucunda banliyö hattı planlanan sürede açılamadı.
İki yakayı, iki kıtayı, 14 ülkeyi bağladık
Bu sabırsız bekleyiş geçtiğimiz hafta Başkan Recep Tayyip Erdoğan ve Ak Parti İstanbul Büyükşehir Belediye başkan adayı Binali Yıldırım tarafından yapılan açılış töreni ile mutlu sona ulaştı. İki kıtanın iki yakasını bir araya getiren proje aynı zamanda Londra’yı da Pekin’e bağlayacak. Çünkü bu hat Londra’dan Pekin’e kadar uzanacak Demir İpek Yolu’nun İstanbul etabı. Sık sık YHT kullanan biri olarak bu açılışı en çok bekleyenlerden biri de bendim. Hattı test etmek için yola düştüm.
Fazla rakam karta iade ediliyor
Kazlıçeşme istasyonundan Marmaray hattına giriş yaptım. İstanbul Kartı bastığımda ekranda görünen fiyat 5.20 idi. Perona geçtiğimde, istasyonda yapılan anonslardan, kart basıldığında en uzak mesafe ücretinin alındığını, kart okutularak çıkış yapıldığında gidilen mesafe kadar ücretin tahsil edilip kalan ücretin karta iade edileceğini öğrendim.
İstasyonda insanlar henüz trenlerin hangi peronlardan gelip gittiğini bilmiyordu. O nedenle sürekli görevlilere sorulan soruları duymak mümkündü: “Halkalı yönü neresi?”, “ Tren ne zaman gelecek”, “Buradan Gebze’ye kadar gidiyor mu yoksa aktarma var mı?”, “Bu uygulama bugün için mi böyle yoksa hep böyle mi olacak?” Uzayıp giden tüm bu sorulara istasyon görevlileri tekrar tekrar cevap veriyor, bir yandan da “Halkalı’ya gidecekler buna binmesin, bu Zeytinburnu’ndan geri dönecek”, “Lütfen ileride bekleyin, tren o bölgeye gelecek” gibi uyarılarda bulunuyorlardı.
5’li ve 10’lu vagonlar hizmette
Bir süre bekledikten sonra Halkalı yönü treni geldi. Görevliden öğrendiğime göre, oldukça uzun görünen Marmaray trenleri 5’li ve 10’lu vagonlar halinde sefer yapıyormuş. Halkalı yönü trenine binip oturduktan sonra tren hareket etti ama kısa bir süre sonra durdu ve beklemeye başladık. Yapılan anons sinyal beklendiği ve kısa bir süre sonra hareket edileceği yönündeydi. Yaklaşık bir 10 dakikalık beklemenin ardından başlayan yolcuğumuz, sorunsuz şekilde Halkalı’ya kadar devam etti.
Halk test sürüşü yapıyor
Yolculuk süresince yolcuları inceleme fırsatı buldum. Belli bir yaşın üstündeki insanların çoğu benim gibi treni görmek için gelmişti. Halkalı’daki son istasyona geldiğimizde yolcuların yarısının istasyondan çıkmadan direk dönüş trenine geçmesi belki de bunun en büyük kanıtıydı. Elbette ara ara torunları ya da arkadaşları ile yaptıkları telefon görüşmelerinden ya da selfie çekmelerinden de bunu anlamak mümkündü. “Evet kızım, şimdi trendeyim. Halkalı’ya doğru gidiyorum. Evet çok güzel..” şeklinde uzayıp giden konuşmalar bazen yanlarındaki yolcularla sohbete de dönüşüyordu: “Bak bu eski istasyonları restore etmişler. Yan tarafta duruyor.” “Şimdi hangi istasyona geldik, kaç dakika oldu.”
Seçim tansiyonu buraya da yansımış
Otobüste, vapurda vb. kamusal alanlarda rastlayabileceğiniz tartışmalar burada da vardı. Konu elbette hükümetin treni ne kadar iyi, güzel yaptığı meselesinden, “Tabi ki yapacak, görevi” boyutuna geçti. Karşılıklı ileri sürülen argümanlar, biraz sloganvari ilerlese de sonra, “İstediğin partiye oy ver. Ama yapılanları da görmemezlik etme. Nankörlük etmeyelim”e gelince tartışan vatandaşlardan biri usulca kalkıp başka uzak bir koltuğa oturmaya karar verdi.
Tren çok sessiz ve sarsıntısız
Dönüş yolunda Halkalı’dan Gebze’ye kadar gidecek Marmaray treni ile herhangi bir sıkıntı yaşamadan karşıya geçtik. Eski banliyö trenleri ile şimdikileri kıyaslamış olacaklar ki insanlar trenin ne kadar sessiz olduğunu vurguluyorlardı.
Yüksek Hızlı Tren entegrasyonu yapılmış
Yüksek Hızlı Tren de seferlerinde banliyö ile aynı hattı kullanacak. Gebze, Pendik, Söğütlüçeşme, Bakırköy ve Halkalı istasyonlarında duracak. Bu istasyonlardan YHT’yi kullanmak için TCDD’nin sitesinden ve gişelerinden bilet alınabiliyor. Söğütlüçeşme aynı zamanda Metrobüs’ün de son durağı olduğu için bir buluşma noktası. Avrupa yakasından YHT’ye binecekseniz, Bakırköy ve Halkalı istasyonlarından birini tercih edebilirsiniz. Bu iki istasyon size uzak gelirse, ister metrobüs, isterseniz banliyö ile kolayca Söğütlüçeşme istasyonuna ulaşabilirsiniz.
Ben tüp geçidi geçtikten sonra Söğütlüçeşme istasyonunda indim. Çünkü burası Anadolu yakasında kalıp karşıya geçmeyecek olan YHT’lerin son istasyonu. Yollardan biri YHT için diğeri de Marmaray için ayrılmış. Bu istasyondan kartımı basarak çıktım. 2,60 lira iade aldım. Metrobüsle geri döndüm ve tüm bu yolculuğum yaklaşık 2 saat sürdü.
Marmaray’ın serüveni belki uzun oldu, beklenenden fazla zaman aldı. Ancak görünen o ki bitip hizmete açılan Marmaray vatandaşı memnun etti. Eee ne demiş atalarımız “Geç olsun, güç olmasın.”