İstanbul’a bunu mu layık gördünüz

Performanslarında satanist ritüellerin yanı sıra kendini kesen, kırbaçlayan, buz kütleleri üzerinde vücudunu donduran, kanlı hayvan kemikleri temizleyen, seyircilerin vücudu üzerinde istediklerini yapabilmesine müsade eden Marina Abramovic sergisi İstanbul’da. “Pizza gate” skandalıyla anılan isimlere yakın olan, üstü çıplak küçük çocuklarla pedofili içerikli pozlar veren Abramovic’in sergisinin Müslüman bir ülkede sergilenmesinin ne gibi bir amacı olabilir? Yoksa batı dünyası içindeki o muhteşem karanlığı keşfetti de, sıra bize mi geldi?

“Yere beyaz bir kâğıt koyuyorum. Kâğıdın üstüne farklı boy ve şekillerde 20 bıçak koyuyorum. Yere mikrofonlu iki teyp koyuyorum. İlk bıçağı alıp sol elimin parmaklarının arasına mümkün olduğu kadar hızla saplıyorum. Bıçakları aynı sırayla alıyorum, aynı sırayı izliyorum, aynı ritmi izliyorum ve elimi aynı yerlerden kesiyorum.”

Performanslarında bedenini nesne olarak kullanan Marina Abramovic, 1973 yılında “Ritim 10” isimli performansını işte bu ifadelerle anlatıyor. Abromovic sadece bu performansında değil, neredeyse bütün performanslarında insanın karanlık yanını uyandırmak için özel bir çaba içerisinde. Bedenine uyguladığı fiziksel şiddet ile ulaştığı acı duygusunu sorgulayarak insan bedeninin ve aklının fizikî ve zihinî sınırlarını keşfetmeye çalıştığını, bu sayede bedeninin yaşattığı kısıtlamalardan kurtulmak istediğini söylüyor. “Bu bir tiyatro değil” der, “Tiyatroda elinizi bir bıçakla kesebilirsiniz ve kan akar. Oysa bıçak da kan da gerçek değildir. Performansta ise bıçak da, kan da, sanatçının bedeni de gerçektir.”

 

Yeni sayımızda!

Benzer konular